مدرسه به عنوان یک ساختار اجتماعی برای آموزش، محیطی را فراهم می نماید که کودک در آن سال های حساس زندگی خود را سپری می کند. هنگامی که کودک دبستان را آغاز می کند شش سال از عمرش گذشته و از محیط خانه به مدرسه(واحد اجتماعی بزرگتر) وارد می شود و بامحیط و باخطرات تهدید کننده سلامتی، تماس بیشتری پیدا می کند.
دختران امروز مادران آینده سرزمین ما هستند. دانش آموزانی که شیوه زندگی سالم را می آموزند به احتمال زیاد در طول زندگی خود به آن پایبند خواهند بود.
هدف کلی بهداشت مدارس عبارت است از تشخیص، تامین و ارتقاء سلامت جسمی، روانی و اجتماعی دانش آموزان و کارکنان.
مدرسه بهترین مکان برای اجرا برنامه های آموزش بهداشت و رسیدن به اهداف آموزش بهداشت می باشد زیرا:
◇منابع انساني و تجهيزات و امکانات آموزشی به حد کافی وجود دارد.
◇حضور موظف دانش آموزان برای اجرای بهتر برنامه خیلی موثر است.
◇انتقال پیام ها و آموخته ها به اعضاء خانواده و جامعه بهتر صورت میگیرد.
هدف
اهداف اختصاصی بخش بهداشت مدرسه:
○ارتقاء سطح آگاهی، نگرش و رفتارهای بهداشتی دانش آموزان و آگاه سازی آن ها.
○ارتقاء سطح آگاهی، نگرش و عملکرد بهداشتی کارکنان مدارس و والدین دانش آموزان.
○آموزش و تمرین مهارت های سالم زیستن
○توانمند سازی دانش آموزان جهت اخذ تصمیم گیری های مهم در حوزه سلامت
○بهبود الگوهای تغذیه ای دانش اموزان
○پیشگیری از رفتارهای مخاطره آمیز سلامت در دانش آموزان.